Tuesday, November 13, 2007

Zaman kanak-kanakku

Tanah luas yang terbentang di halaman rumah nenek masih jelas dalam ingataku.Ketikaku masih seorang kanak-kanak,mak seringkali membawa kami(kakaks dan abang)bermain di rumah nenek. Kehidupan nenek dan datuk bergantung kepada ayam and babi peliharaan.Zaman itu membawa banyak kenangan manis kepadaku.

Aku masih ingat lagi, sekali mak membawaku ke reban ayam untuk memungut telur.Melihat telatah mak,aku pun cuba meniru tingkah lakunya.Sebelum tanganku sempat memang telur,ayam bodoh itu mematuk tangan kecilku.Tanpa segan silu, aku menampar muka ayam bodoh itu.Ayam bodoh itu menjerit kesakitan dan mak hanya memandangku dengan muka yang terkejut.ahahahahahahah

Kami(sepupu,kakaks,abang)sangat suka bermain di atas bukit.Di situ kami akan menangkap berudu, makan buah koko dan rambutan ( curi jiran mia).Sebaik saja menjelang senja, Mak Ngah akan membawaku ke kebun untunk menangkap kelip-kelip.Mak Ngah akan memasukkan kelip-kelip tadi ke dalam beg plastik dan mengantungnya di atas bilik tidur kami.Seronok rasanya bila tidur sambil menikmati cahaya yang tersebar di atas siling bilik.

Walaupun rumah nenek sudah diroboh untuk mendirikan resort yang mewah namun segala kenanganku di sana akan tersemat dalam hatiku buat selama-lamanya.Alangkah bagus kalau aku dapat kembali ke zaman kanak-kanakku yang penuh dengan kegembiraan.

Jika boleh aku ingin menjadi kanak-kanak selama-lamanya.Aku benci kehidupan kini yang penuh dengan cabaran dan dugaan hidup!Tekanan hidup membuatkanku semakin hari semakin tua!hahhahahaah

ps:sudah lama tak menulis karangan.Harap-harap anda akan suka akan karangan yang tak berkualiti daripadaku

Yang ikhlas,
~LuLuLayLay~

4 comments:

pinkbag said...

i banyak benci tulis karangan..
baca karangan pun benci...
dahla bahasa MALAYSIA i dah banyak au..u lagi tulis dalam BM..

noc said...

I DONT UNDERSTAND!

LuluLayLay said...

hahaaha..........everytime oso english sien ma so ma write in BM lo.....HOKKIEN VERSION COMING UP!!!

~Evelyn~ said...

pila u! tangan kecil pula, sekarang dah jadi tangan babi!!!KKEKEKEKEKEKEKEKEKEKEKE....